Nemzeti ünnepünk az óvodában
Most is, mint oly sok éve, ünnepi díszbe öltöztettük az ovit. Sokkal több ez, mint egyszer� díszítés, ez felkészülés egy ünnepre, amire mindannyian büszkék lehetünk, gyerekkortól id�skorig. A bátorság és a remény ünnepe ez, olyan ünnep, amit büszkén mutathatunk és adhatunk át gyermekeinknek és unokáinknak.
Az ünnep zenével kezd�dött: március 13-án a Hetedhét zenekar tartott interaktív foglalkozást óvodásainknak, bevonva �ket a m�sorba. Nagyon fontos mozzanat ez, mert így gyerekkorban már megtanulhatjuk, hogy akkor teljes egy ünnep, ha annak nem csupán néz�i, hanem igazi résztvev�i is vagyunk. Ritmikus dalokat hallottunk, amelyek valóban a legkisebbek nyelvén szólaltak meg, népies hangzással. Láthattunk-hallhattunk hangszeres bemutatót, valamint a március 15-ét idéz� népszokásokat és gyermekjátékokat. A gyerekek örömmel vettek részt a programban.

Az ünnepi megemlékezésre március 14-én került sor a Pöttyös labda csoport szervezésében. Versekkel, dalokkal és játékos m�sorral készültünk, melyet az óvoda tornaszobájában adtak el� óvodásaink a megjelent Sz�l�sy Attila Béla polgármester, Herczeg József és Badics Csaba képvisel�k, és a többi óvodás jelenlétében.
Külön színfoltja volt az eseménynek a kislányok új, csinos-magyaros ruhácskái melyeket az óvoda alapítványának köszönhet�en büszkén viseltek. A kisfiúk is kivették a részüket a m�sorban. Az alkalomhoz ill� viseletben és saját készítés� „paripákon” vonultak be a színre. Ezután az ünnephez kapcsolódó versek és dalos játékok után látványos zászlós táncot adtak el�, a végén a piros-fehér-zöld trikolort mintázva, ami nagy sikert aratott a néz�közönségben. Az ünnep hangulatát és a közösségi élményt igyekezett fokozni a cseng� hangú óvodai dolgozókból álló alkalmi kórus, reméljük mindenki örömére.

Az ünnep zárásaként az emlékm�nél minden kisgyermek elhelyezte a saját készítés� nemzeti szín� zászlóját vagy kokárdáját.
Fülöp Berta Helga
óvodapedagógus
Ákom-bákom, berkenye, szagos húsvét reggele……
A húsvét Magyarországon az év egyik legfontosabb vallási ünnepe, amely alkalmával Jézus Krisztus feltámadására emlékeznek a keresztények. Emellett a tavasz köszöntésével, az élet megújulásával is összefonódik. Számos népszokás is kapcsolódik ehhez az ünnephez. Az óvodában mi, ezeket az egyre inkább feledésbe merül� népszokásokat igyekszünk életben tartani azzal, hogy megismertetjük a gyermekekkel, beépítve a mindennapi tevékenységeinkbe. Az idén az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektettünk az óvoda és környékének dekorálására, ezzel is segítve az ünnepre hangolódást. A húsvétot megel�z� id�szakban megfigyeltük a természet ébredését a gyermekekkel. A témához kapcsolódó meséket, verseket dolgoztunk fel. A kisfiúkkal locsoló verseket, a lányokkal köszönt� verseket tanultunk. Készültek a színes tojások, nyuszik, kiscsibék, báránykák, különböz� ábrázolási technikákkal. Felcsendültek az ide ill� dalok, mondókák. A hét végén pedig maga a nyuszi is ellátogatott hozzánk és elrejtette az udvaron a gyermekeknek szánt kis meglepetés finomságokat, amit az ovisok nagy örömmel és izgalommal keresgéltek. A már hagyományosnak mondható, húsvéti kézm�ves délutánunkat is meg tudtuk szervezni újra, hiszen ezt az elmúlt években a járványhelyzet miatt sajnos erre nem volt lehet�ség. Ez a program most is nagyon népszer� volt a családok körében. Sorra kerültek ki az ügyes kezek alól a húsvéti képeslapok, ajtódíszek, szalvétatartók stb. A közös alkotás öröme, a jó hangulatú kötetlen beszélgetés nagy élményt jelentett gyermek és feln�tt számára egyaránt. Nagyon sikeres volt az alapítvány szervezésében megvalósuló jótékonysági vásárunk is, mely során az óvoda dolgozói és néhány szül� által készített húsvéti alkotások árusításából származó bevételt a gyermekek javára szeretnénk fordítani. Ezúton is köszönjük mindenkinek, aki valamilyen formában (akár alkotással, akár az árusítással) hozzájárult a lebonyolításhoz!
Molnárné H�gyes Mariann
óvodapedagógus

Földünk védelmében - környezetünk érdekében.
A Föld napja (április 22.) alkalmából különféle eseményeket rendeznek világszerte, melyekkel felhívják a figyelmet a Föld természeti környezetének megóvására. A Föld napja mozgalom egyik jelmondata:”Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”
„A klímaváltozás a mi generációnk kihívása. S válaszunktól nem a világ jó sora függ, hanem a miénk.” (Wolfgang Behringer)
Létünk veszélyben?
„Általános értelemben környezetnek tekinthet� az egész, az ember által megismerhet� világ. Környezetvédelmi szempontból azonban környezetnek csak a földnek az emberi tevékenység által elérhet�, szennyezhet� mélységben lév� rétegeit�l a légkör szennyezhet� rétegeinek fels� határáig terjed�, bennünket körülvev� világot tekintjük.”
Tudományos kutatások megállapították, hogy a jelenkor embere sokkal rosszabbul bánik a környezetével, mint azt gondolnánk: rohamosan fogyasztjuk az energiakészleteket, szépen lassan felhasználjuk er�forrásainkat. Viszont a hulladék termelése sokkal nagyobb lett. Az ember - sajnos!- sokkal intenzívebben zsákmányolja ki a környezetét, mint ahogy az képes lenne megújulni. Bolygónk ökológiailag túlterhelt. Ha nem vigyáz az emberiség, egyre inkább saját létét is kockára teheti.
A környezetvédelem helye, szerepe az óvodai nevelésben.
„Környezetvédelem alatt azt a tevékenységet, magatartásformát, viselkedésmódot értjük, amellyel természetes és mesterségesen kialakított környezetünket védjük (kizárólag) az ember által okozott káros hatásokkal szemben.”
Mi az amit védenünk kell?
A földet, a vizet, a leveg�t, az él�világot, a tájat, a településünk környezetét.
Ezt hogy tehetjük meg?
Napjainkban a környezetvédelem egyik legfontosabb alappillére az oktatás, nevelés útján kialakítható környezetbarát szemléletmód, a környezetkímél� magatartás kialakítása. Olyan emberi személyiség alakítása, amely természetbarát.
Mit tehet a pedagógus a környezetvédelem érdekében?
Ahhoz, hogy valamit „védjen” az ember, el�ször meg kell ismernie. Már kora gyermekkorban el kell kezdenünk a tudatos, környezetére odafigyel� ember nevelését! Az óvón�k munkája ett�l kezdve lesz egyre fontosabb: feladata, hogy megismertesse, megszeretesse a gyermekekkel a környezetét, hogy azután megtanulja óvni és védeni mindazt. Az óvodapedagógus munkája során már gyermekkorban felhívja a gyerekek figyelmét a pazarlás elkerülésére, az energiaforrások újrahasznosítására, környezetünk megóvására. Legyen a gyermek számára fontos: tudjon mindig az erd�ben sétálni, kirándulni, legyen szükséglet: tudjon mindig inni, mosakodni stb. Az óvodás gyermek legf�bb tevékenysége a játék, rajta keresztül ismeri, fedezi fel a világot is, tanulja meg, hogy mit és hogyan cselekedjen. A játék örömforrás a gyermek számára, emellett feszültségoldó hatása is van. Ebben az életkorban nagy szerepet kap a feln�ttek, a nagyobbak utánzása. A gyermek tevékenységét az érzelmei irányítják, impulzív. A gyermekeknek meg kell mutatni, hogy a természet része vagyunk mi magunk, emberek. Minél többet tartózkodjunk a szabad leveg�n, sok sétát, kirándulást tehetünk a gyerekekkel, amelynek során megfigyeléseket végzünk.
Környezetvédelem az óvodában.
Az óvodában a világ szépségei iránt nyitott, érdekl�d� emberré neveljük óvodásainkat. Egészséghónapot rendezünk, amelynek keretében az egészséges életmóddal, táplálkozással, környezetünk megóvásával foglalkozunk szül�k és küls� el�adók, orvos meghívásával. A szül�k figyelmét is felhívjuk a környezetvédelemre: az egészséghónap keretében papírgy�jtési akciót tervezünk. Ezenkívül a gyerekeket is arra neveljük, hogy ne pazaroljanak, az elhasznált papírt külön kosarakban gy�jtjük, nem a szemetesbe rakjuk. Sportrendezvényeket, szül�i délutánokat tartunk. Környezetvédelmi napot megtartva, fákat, bokrokat ültetünk gyerekekkel, szül�kkel együtt.
Séták alkalmával figyelünk környezetünk rendben tartására - nem szemetelünk, nem tépünk le növényeket, virágokat. A kirándulás során ügyelünk a környezetünk tisztaságára, rendben tartására. Sokat és rendszeresen sétálunk kirándulunk. �sszel a gyerekekkel együtt takarítjuk az udvart. A csoportok versenyeznek, kinek telik meg el�bb a szemeteszsákja levéllel. Játékokat válogatunk a gyerekekkel: mi az, amit még meg lehet javítani? Újrahasznosítjuk a háztartási hulladékokat - dobozokat, kartonokat, újságpapírt stb.

Ha szeretnénk elérni, hogy földünk még sokáig megfelel� állapotú legyen, nekünk kell érte sokat tennünk: mi neveljük a jöv� nemzedékét. Nagyon fontos, hogy megtapasztalja a gyermek a környezet sokszín�ségét, megszeressen növényeket, állatokat, megismerkedjen a népek kultúráival. Ezáltal válhat értékes emberré, aki a földet nem csak szereti, hanem megóvni is képes lesz! A környezet szeretetére nevelést már kora gyermekkortól kell kezdenünk. Ennek a legjobb id�szaka a tavasz, az ébredez� természet, a megújulás megfigyelése. A gyerekekkel megfigyeléseket végzünk a tavaszi id�szakban: vázába teszünk aranyvessz�ágakat, gyümölcsfák ágait - ha nem öntözzük, nem kap vizet, elszárad stb.
A jöv�re vonatkozó elképzelések.
A pedagógusok, szül�k felel�ssége óriási: szeretettel kell fordulniuk a gyermek felé, segíteni kell �ket a viselkedési kultúrák, szokások elsajátításában, mintegy irányt�t adva a gyermek kezébe. Fel kell hívni a figyelmet, tanítani kell a szül�ket is, hogy mennyire fontos környezetünk megóvása a jöv� nemzedéke érdekében!
Kerkuskáné Lukács Mária
óvodapedagógus

|