Nemzeti ünnepünk az óvodában
Most is, mint oly sok éve, ünnepi díszbe öltöztettük az ovit. Sokkal több ez, mint egyszer díszítés, ez felkészülés egy ünnepre, amire mindannyian büszkék lehetünk, gyerekkortól idskorig. A bátorság és a remény ünnepe ez, olyan ünnep, amit büszkén mutathatunk és adhatunk át gyermekeinknek és unokáinknak.
Az ünnep zenével kezddött: március 13-án a Hetedhét zenekar tartott interaktív foglalkozást óvodásainknak, bevonva ket a msorba. Nagyon fontos mozzanat ez, mert így gyerekkorban már megtanulhatjuk, hogy akkor teljes egy ünnep, ha annak nem csupán nézi, hanem igazi résztvevi is vagyunk. Ritmikus dalokat hallottunk, amelyek valóban a legkisebbek nyelvén szólaltak meg, népies hangzással. Láthattunk-hallhattunk hangszeres bemutatót, valamint a március 15-ét idéz népszokásokat és gyermekjátékokat. A gyerekek örömmel vettek részt a programban.

Az ünnepi megemlékezésre március 14-én került sor a Pöttyös labda csoport szervezésében. Versekkel, dalokkal és játékos msorral készültünk, melyet az óvoda tornaszobájában adtak el óvodásaink a megjelent Szlsy Attila Béla polgármester, Herczeg József és Badics Csaba képviselk, és a többi óvodás jelenlétében.
Külön színfoltja volt az eseménynek a kislányok új, csinos-magyaros ruhácskái melyeket az óvoda alapítványának köszönheten büszkén viseltek. A kisfiúk is kivették a részüket a msorban. Az alkalomhoz ill viseletben és saját készítés „paripákon” vonultak be a színre. Ezután az ünnephez kapcsolódó versek és dalos játékok után látványos zászlós táncot adtak el, a végén a piros-fehér-zöld trikolort mintázva, ami nagy sikert aratott a nézközönségben. Az ünnep hangulatát és a közösségi élményt igyekezett fokozni a cseng hangú óvodai dolgozókból álló alkalmi kórus, reméljük mindenki örömére.

Az ünnep zárásaként az emlékmnél minden kisgyermek elhelyezte a saját készítés nemzeti szín zászlóját vagy kokárdáját.
Fülöp Berta Helga
óvodapedagógus
Ákom-bákom, berkenye, szagos húsvét reggele……
A húsvét Magyarországon az év egyik legfontosabb vallási ünnepe, amely alkalmával Jézus Krisztus feltámadására emlékeznek a keresztények. Emellett a tavasz köszöntésével, az élet megújulásával is összefonódik. Számos népszokás is kapcsolódik ehhez az ünnephez. Az óvodában mi, ezeket az egyre inkább feledésbe merül népszokásokat igyekszünk életben tartani azzal, hogy megismertetjük a gyermekekkel, beépítve a mindennapi tevékenységeinkbe. Az idén az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektettünk az óvoda és környékének dekorálására, ezzel is segítve az ünnepre hangolódást. A húsvétot megelz idszakban megfigyeltük a természet ébredését a gyermekekkel. A témához kapcsolódó meséket, verseket dolgoztunk fel. A kisfiúkkal locsoló verseket, a lányokkal köszönt verseket tanultunk. Készültek a színes tojások, nyuszik, kiscsibék, báránykák, különböz ábrázolási technikákkal. Felcsendültek az ide ill dalok, mondókák. A hét végén pedig maga a nyuszi is ellátogatott hozzánk és elrejtette az udvaron a gyermekeknek szánt kis meglepetés finomságokat, amit az ovisok nagy örömmel és izgalommal keresgéltek. A már hagyományosnak mondható, húsvéti kézmves délutánunkat is meg tudtuk szervezni újra, hiszen ezt az elmúlt években a járványhelyzet miatt sajnos erre nem volt lehetség. Ez a program most is nagyon népszer volt a családok körében. Sorra kerültek ki az ügyes kezek alól a húsvéti képeslapok, ajtódíszek, szalvétatartók stb. A közös alkotás öröme, a jó hangulatú kötetlen beszélgetés nagy élményt jelentett gyermek és felntt számára egyaránt. Nagyon sikeres volt az alapítvány szervezésében megvalósuló jótékonysági vásárunk is, mely során az óvoda dolgozói és néhány szül által készített húsvéti alkotások árusításából származó bevételt a gyermekek javára szeretnénk fordítani. Ezúton is köszönjük mindenkinek, aki valamilyen formában (akár alkotással, akár az árusítással) hozzájárult a lebonyolításhoz!
Molnárné Hgyes Mariann
óvodapedagógus

Földünk védelmében - környezetünk érdekében.
A Föld napja (április 22.) alkalmából különféle eseményeket rendeznek világszerte, melyekkel felhívják a figyelmet a Föld természeti környezetének megóvására. A Föld napja mozgalom egyik jelmondata:”Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”
„A klímaváltozás a mi generációnk kihívása. S válaszunktól nem a világ jó sora függ, hanem a miénk.” (Wolfgang Behringer)
Létünk veszélyben?
„Általános értelemben környezetnek tekinthet az egész, az ember által megismerhet világ. Környezetvédelmi szempontból azonban környezetnek csak a földnek az emberi tevékenység által elérhet, szennyezhet mélységben lév rétegeitl a légkör szennyezhet rétegeinek fels határáig terjed, bennünket körülvev világot tekintjük.”
Tudományos kutatások megállapították, hogy a jelenkor embere sokkal rosszabbul bánik a környezetével, mint azt gondolnánk: rohamosan fogyasztjuk az energiakészleteket, szépen lassan felhasználjuk erforrásainkat. Viszont a hulladék termelése sokkal nagyobb lett. Az ember - sajnos!- sokkal intenzívebben zsákmányolja ki a környezetét, mint ahogy az képes lenne megújulni. Bolygónk ökológiailag túlterhelt. Ha nem vigyáz az emberiség, egyre inkább saját létét is kockára teheti.
A környezetvédelem helye, szerepe az óvodai nevelésben.
„Környezetvédelem alatt azt a tevékenységet, magatartásformát, viselkedésmódot értjük, amellyel természetes és mesterségesen kialakított környezetünket védjük (kizárólag) az ember által okozott káros hatásokkal szemben.”
Mi az amit védenünk kell?
A földet, a vizet, a levegt, az élvilágot, a tájat, a településünk környezetét.
Ezt hogy tehetjük meg?
Napjainkban a környezetvédelem egyik legfontosabb alappillére az oktatás, nevelés útján kialakítható környezetbarát szemléletmód, a környezetkímél magatartás kialakítása. Olyan emberi személyiség alakítása, amely természetbarát.
Mit tehet a pedagógus a környezetvédelem érdekében?
Ahhoz, hogy valamit „védjen” az ember, elször meg kell ismernie. Már kora gyermekkorban el kell kezdenünk a tudatos, környezetére odafigyel ember nevelését! Az óvónk munkája ettl kezdve lesz egyre fontosabb: feladata, hogy megismertesse, megszeretesse a gyermekekkel a környezetét, hogy azután megtanulja óvni és védeni mindazt. Az óvodapedagógus munkája során már gyermekkorban felhívja a gyerekek figyelmét a pazarlás elkerülésére, az energiaforrások újrahasznosítására, környezetünk megóvására. Legyen a gyermek számára fontos: tudjon mindig az erdben sétálni, kirándulni, legyen szükséglet: tudjon mindig inni, mosakodni stb. Az óvodás gyermek legfbb tevékenysége a játék, rajta keresztül ismeri, fedezi fel a világot is, tanulja meg, hogy mit és hogyan cselekedjen. A játék örömforrás a gyermek számára, emellett feszültségoldó hatása is van. Ebben az életkorban nagy szerepet kap a felnttek, a nagyobbak utánzása. A gyermek tevékenységét az érzelmei irányítják, impulzív. A gyermekeknek meg kell mutatni, hogy a természet része vagyunk mi magunk, emberek. Minél többet tartózkodjunk a szabad levegn, sok sétát, kirándulást tehetünk a gyerekekkel, amelynek során megfigyeléseket végzünk.
Környezetvédelem az óvodában.
Az óvodában a világ szépségei iránt nyitott, érdekld emberré neveljük óvodásainkat. Egészséghónapot rendezünk, amelynek keretében az egészséges életmóddal, táplálkozással, környezetünk megóvásával foglalkozunk szülk és küls eladók, orvos meghívásával. A szülk figyelmét is felhívjuk a környezetvédelemre: az egészséghónap keretében papírgyjtési akciót tervezünk. Ezenkívül a gyerekeket is arra neveljük, hogy ne pazaroljanak, az elhasznált papírt külön kosarakban gyjtjük, nem a szemetesbe rakjuk. Sportrendezvényeket, szüli délutánokat tartunk. Környezetvédelmi napot megtartva, fákat, bokrokat ültetünk gyerekekkel, szülkkel együtt.
Séták alkalmával figyelünk környezetünk rendben tartására - nem szemetelünk, nem tépünk le növényeket, virágokat. A kirándulás során ügyelünk a környezetünk tisztaságára, rendben tartására. Sokat és rendszeresen sétálunk kirándulunk. sszel a gyerekekkel együtt takarítjuk az udvart. A csoportok versenyeznek, kinek telik meg elbb a szemeteszsákja levéllel. Játékokat válogatunk a gyerekekkel: mi az, amit még meg lehet javítani? Újrahasznosítjuk a háztartási hulladékokat - dobozokat, kartonokat, újságpapírt stb.

Ha szeretnénk elérni, hogy földünk még sokáig megfelel állapotú legyen, nekünk kell érte sokat tennünk: mi neveljük a jöv nemzedékét. Nagyon fontos, hogy megtapasztalja a gyermek a környezet sokszínségét, megszeressen növényeket, állatokat, megismerkedjen a népek kultúráival. Ezáltal válhat értékes emberré, aki a földet nem csak szereti, hanem megóvni is képes lesz! A környezet szeretetére nevelést már kora gyermekkortól kell kezdenünk. Ennek a legjobb idszaka a tavasz, az ébredez természet, a megújulás megfigyelése. A gyerekekkel megfigyeléseket végzünk a tavaszi idszakban: vázába teszünk aranyvesszágakat, gyümölcsfák ágait - ha nem öntözzük, nem kap vizet, elszárad stb.
A jövre vonatkozó elképzelések.
A pedagógusok, szülk felelssége óriási: szeretettel kell fordulniuk a gyermek felé, segíteni kell ket a viselkedési kultúrák, szokások elsajátításában, mintegy iránytt adva a gyermek kezébe. Fel kell hívni a figyelmet, tanítani kell a szülket is, hogy mennyire fontos környezetünk megóvása a jöv nemzedéke érdekében!
Kerkuskáné Lukács Mária
óvodapedagógus

|